At være elev i indskolingen

Det Grønne Klasseværelse - Skovundervisning

Ingen forstyrrende skoleklokker. Ikke bytte af fag eller lærer. Naturens eget liv og rytme får lov til at tale til os, skabe forundring, vække et øje for det storslåede såvel som for det lille og fremfor alt det smukke. Tid nok til at følge myren på sin vej til arbejde og til at studere livet i myretuen. Tid nok til at fordybe sig i sit fagstof. Tid nok til bevægelse og leg. Tid nok til at gøre sin egne erfaringer.

Mål for Skovundervisning

Målet for skovundervisningen er, at eleverne skal:

• Få mulighed for at udvikle kreativitet, nysgerrighed og interesse for at udforske naturen.
  • Lære at være ude i al slags vejr og udvikle kundskab om menneskets plads i naturen.
  • Få sansemotorisk træning og oplevelse ved at være i bevægelse og at mestre et bredt udvalg af aktiviteter, alene og sammen med andre.
  • Få oplevelser og erfaringer som giver forståelse for og kundskaber i skolens fag.
  • Opleve naturen og lokalmiljøet og få anledning til at udvikle glæde, undring, og respekt for mangfoldigheden i naturen.
  • Udvikle evne til indlevelse og respekt for sig selv og andre.
  • Få kundskaber og erfaringer som gør at de tager ansvar for balancen i miljøet.